Для деяких батьків болючими є питання, пов'язані з особливою поведінкою їхньої дитини, вродженою нервовістю. Це для них справжнє випробування. Проблема невротичних відхилень у поведінці та труднощів у навчанні дошкільників в останні десятиліття займає одне із центральних місць у психолого-педагогічній науці. Адже надмірно рухливий малюк може вивести з терпіння найспокійніших і звичних до всього батьків. У майбутньому така поведінка позначається на стосунках дитини з батьками, на здатності успішно навчатися у школі, перебувати в колективі ровесників, зрештою, вплине на повноцінний психологічний, соціальний та інтелектуальний розвиток.
Дитина найбільше потребує вашої любові саме
тоді, коли найменше її заслуговує.
Ерма Бомбек
Майже всі діти люблять багато рухатися, непосидючі, нетерплячі й часто неуважні. Утім, щонайменше у 3 % дітей, особливо шкільного віку, ці характеристики виражені надмірно і невідповідно віку, а тому призводять до значних поведінкових проблем. Батьки нерідко звертаються до лікарів із приводу підвищеної рухової активності дитини, яка важко піддається контролю і корекції. У медицині подібні стани позначаються як гіперактивність або розгальмованість. Історично вони мають багато назв і синонімів — мінімальна мозкова дисфункція, синдром психомоторної розгальмованості, гіперкінетичний розлад тощо.
Цьому питанню присвячено багато спеціальних досліджень як вітчизняних, так і зарубіжних учених. Що це таке і чому виникає? Гіперактивність вважається нормальним фізіологічним явищем, чи це одна з ознак хвороби?
Слово гіперактивність походить від грецького Ьурег— багато і латинського асііуиз —діяльний. Отже, гіперактивність у дослівному перекладі означає «підвищена діяльність». У медичному розумінні гіперактивність у дітей — підвищений рівень рухової активності у школі та вдома. Це може бути як природним проявом фізіологічних потреб дитини (особливо молодшого віку) до руху, виникати під впливом конфліктних психотравмуючих ситуацій і недоліків виховання, так і проявитися з першого року або навіть із перших місяців життя.
Установлено, що при гіперактивності дитини перебіг вагітності в матері часто був ускладненим: виражені токсикози вагітності, соматичні захворювання, недотримання режиму праці й відпочинку тощо.
Відомо, що піклуватися про здоров'я дитини слід ще до її народження. Адже життя людини починається не з народження, аз перших днів вагітності. І нині у деяких країнах Сходу вік обчислюють із моменту зачаття. Наукою доведено, що певні захворювання дітей можуть виникати ще в допологовий період, під час розвитку в утробі матері. Неправильний спосіб життя, неповноцінне харчування матері, нестача вітамінів і амінокислот порушують розвиток майбутньої дитини. Вагітній жінці, як ніколи, слід бути обережною в застосуванні різних лікарських препаратів, особливо таких, як психотропні засоби, снодійне, гормони. Також доведено, що у виникненні дитячої гіперактивності важливу роль відіграють спадкові чинники. При детальному розпитуванні дідусів і бабусь нерідко вдається з'ясувати, що батьки їх онуків також у дитинстві були гіперактивними або мали подібні неврологічні порушення.
Рух є одним із проявів життєдіяльності організму, що забезпечує його зв'язок із зовнішнім середовищем. Як відомо, з віком рухова активність людини піддається фізіологічним змінам. Вона особливо розвинена у дітей перших 3—4 років життя і значно сповільнюється в літньому і похилому віці. Усе це має конкретне фізіологічне пояснення. У дітей молодшого віку процеси гальмування виражені слабо. Унаслідок цього малята не можуть тривалий час зосередити свою увагу на одному предметі або одній грі. Прагнення пізнати все, що оточує, багато в чому ще невідоме, спонукає дітей часто змінювати рід занять. Вони постійно в русі, їм хочеться все побачити, до всього доторкнутися, навіть зламати, щоб заглянути всередину. Через малу рухливість основних нервових процесів (збудження і гальмування) дитині 2—5 років важко зупинити свою діяльність. Якщо ж дорослі, втручаючись, несподівано переривають її заняття та ще й кричать або карають, у дитини часто виникає реакція протесту у вигляді плачу, крику, відмови виконати вимоги батьків. Це фізичне, нормальне явище. Тому не слід намагатися обмежити природну рухливість дитини. Якщо вам заважає крик дитини або шум, що створюється під час гри, намагайтеся відволікти її чим-небудь іншим, цікавішим, але не вимагайте негайно припинити заняття чи гру.
Батьків у деяких випадках хвилює рухова активність дитини. Вони бачать інших дітей такого ж віку, які можуть бути спокійнішими і менш рухливими. Тоді з цими побоюваннями мати повинна звернутися до лікаря (дитячого невролога, психіатра), який її заспокоїть і щось порадить. Тільки лікар може розсіяти ваші сумніви, зробити правильний висновок про стан здоров'я дитини і, якщо потрібно, призначити лікування. Не слід займатися самолікуванням без рекомендації лікаря!
Варто зауважити, що гіперактивність у дітей виникає внаслідок різних зовнішніх дій. У подібних випадках батьки відзначають, що раніше спокійна дитина раптом стає надмірно рухливою, неспокійною, плаксивою. Це особливо часто трапляється під час першої фізіологічної кризи у віці від 2 до 4 років. Причиною гіперактивності можуть бути різні захворювання, зокрема нервової системи, але найчастіше — це недоліки виховання.
Останні можна підрозділити на три групи:
- занадто суворий (такий, що пригнічує) стиль виховання;
- гіперопіка;
- відсутність єдиних вимог, що дотримуються всі члени сім'ї'.
Одна з причин гіперактивності — виховання, коли дітям дозволяється робити все, і вони не знають спочатку ніяких заборон. Така дитина є кумиром у сімгї. Але на певному етапі батьки переконуються в тому, що виховання було неправильним, і вирішують змінити ставлення до дитини: висунути певні вимоги й обмеження, зламати старі звички, укорінені роками.
Виховати дитину нормально і правильно набагато легше, ніж перевиховати. Перевиховання вимагає більшого терпіння, сил і знань, і не всім батькам це під силу. Нерідко під час перевиховання дитини, особливо якщо воно здійснюється не зовсім правильно, у дітей можуть виникати різні невротичні реакції, зокрема гіперактивність, негативізм, агресивна поведінка.У більшості подібних випадків не потрібне спеціальне лікування, досить правильно побудувати свої взаємини з дитиною, бути постійним у вимогах.
На жаль, трапляються так звані соціально запущені сімгі стосовно дитини, коли нею взагалі займаються мало, часто без причини карають, висувають непосильні вимоги. Якщо при цьому діти є свідками сварок між батьками,
та до того ж один із них або обоє страждають від алкоголізму, то причин для гіперактивності й інших невротичних розладів більше ніж достатньо.
Утім, дітям із гіперактивним розладом можна допомогти. Надання допомоги завжди має носити комплексний характер і поєднувати різноманітні підходи. Сучасні методи психологічної допомоги та медикаментозної терапії, грамотно застосовані у тісній співпраці з батьками й педагогами, можуть суттєво зменшити поведінкові проблеми дитини, допомогти їй повноцінно розвиватися і реалізувати себе.
Як батькам, так і педагогам потрібно пам'ятати про те, що застосування сучасних методів допомагає дітям із гіперактивним розладом досягти суттєвих результатів, поступово подолати труднощі в навчанні, поведінці та спілкуванні. Необхідними умовами для цього є своєчасність, послідовність і довготривалістьу наданні допомоги, але найголовніше полягає втому, що дорослим ніколи не слід утрачати надію на успіхи дитини.
Найпершим і найважливішим кроком у допомозі дитині є вчасна діагностика гіперактивності, а також обізнаність батьків щодо причин і проявів цього розладу та ефективних способів допомоги. Більшість поведінкових проблем дитини обумовлені не її злою волею чи неадекватним вихованням із боку батьків, а біологічними особливостями мозку дитини. Тільки добре знаючи особливості своєї дитини, батьки можуть допомогти їй подолати поведінкові проблеми, повноцінно розвиватися, вчитися, інтегруватися в колектив ровесників. Своєчасна діагностика гіперактивності вже у ранньому віці дає дитині шанс успішного старту вжитті.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
Інструкція. Спробуйте оцінити поведінку своєї дитини за нижченаведеною анкетою, відзначте наявність у вашої дитини основних симптомів гіперактивного розладу.
Моя дитина часто:
- безперервно рухається, не може довго сидіти на одному місці;
- багато говорить, перебиває інших, недоречно втручається в розмову інших;
- не може витерпіти, коли треба чогось чекати (наприклад, своєї черги у грі чи у крамниці);
- має проблеми з утриманням уваги на завданні, легко відволікається на сторонні подразники;
- не чує, не звертає уваги, коли до неї говорять;
- не зосереджується на деталях, через неуважність робить помилки у класних, домашніх завданнях;
- діє «імпульсивно», не подумавши про наслідки чи правила;
- не має страху, часто діє надто ризиковано;
- створює проблеми своєю поведінкою в сім'ї, у садочку, школі, у стосунках із ровесниками.
Якщо ви позитивно відповіли на більшість із цих запитань, то ймовірно, що у вашої дитини гіперактивний розлад. Проте остаточний діагноз може встановити лише команда компетентних фахівців, які всебічно обстежать вашу дитину, зможуть відрізнити гіперактивність від інших причин, що призводять до схожих порушень поведінки, виявляють можливу присутність інших проблем. Лише тоді, надавши вам повну інформацію обстеження, разом із вами фахівці спланують і реалізують необхідну програму допомоги.
Особливо варто відзначити важливість співпраці між батьками та вчителями дитини. Від конструктивності цієї співпраці залежить успіх у навчанні та соціальний розвиток маляти. Позитивна роль учителя може бути надзвичайно вагомою ужитті дитини і визначальною в її долі.
Але, шановні батьки, пам'ятайте: шкільне навчання гіперактивної дитини має починатися не раніше 7 років. У б-річному віці дитина психологічно та фізично не готова до навчальної ситуації, коли діти повинні сидіти за партами, відповідати, суворо дотримуватися вимог шкільного життя. Усе це вимагає значної концентрації уваги. Навіть за умови високого рівня інтелектуального розвитку такий режим гіперактивній дитині, як правило, не під силу.
ПОРАДИ БАТЬКАМ
1.У своїх стосунках із дитиною дотримуйтеся «позитивної моделі». Хваліть її коли вона цього заслужила, підкреслюйте успіхи. Це зміцнює впевненість дитини у власних силах, підвищує її самооцінку.
2.Уникайте повторень слів «ні» й «не можна»
3. Розмовляйте з дитиною завжди стримано, спокійно, м'яко.
4.Давайте дитині лише одне завдання на певний проміжок часу, щоб вона змогла його завершити. Розділяйте роботу на короткі, але часті періоди.
5. Давайте короткі, чіткі й конкретні інструкції. Щоб підкріпити усні інструкції, використовуйте зорову стимуляцію.
6. Заохочуйте дитину за виконання нею будь-яких видів діяльності, що вимагають концентрації уваги.
7.Використовуйте гнучку систему заохочень і покарань.
8.Дотримуйтеся вдома чіткого розпорядку дня.
9.Давайте завдання на початку дня, а не ввечері.
10.Намагайтеся у вечірній час обмежити фізичну активність.
11.Уникайте, за можливістю, скупчення людей.
12.Під час ігор обмежуйте дитину одним партнером.
13.Оберігайте дитину від утоми, оскільки вона призводить до зниження самоконтролю і наростання гіперактивності.
14. Дайте дитині можливість витрачати надлишкову енергію. Корисні щоденна фізична активність на свіжому повітрі, тривалі прогулянки, біг, спортивні заняття, ігри.
Шановні батьки, пам'ятайте: ваша дитина — дар, який потрібно розвивати і формувати. Саме від Вас залежить те, яким стане цей подарунок долі.
Пам’ятка для батьків
Режим харчування дитини вдома
Раціональний режим харчування сприяє зміцненню імунітету дитячого організму, нормальному росту та розвитку дитини. Такий режим харчування передбачає суворе дотримання часу прийомів їжі. Меню домашнього харчування має бути збалансованим та містити достатню кількістю білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів, що сповна забезпечують енергетичні витрати дитячого організму.
Привчайте дитину:
- перед прийомом їжі обов’язково мити руки з милом, витирати їх індивідуальним рушником, самостійно сідати на стілець та підсовувати його до столу;
- під час прийому їжі охайно вживати тверду їжу; відламувати хліб маленькими шматочками, заїдати його рідкою їжею (суп, борщ тощо); самостійно їсти ложкою з тарілки, пити з чашки; не обливатись;
- після прийому їжі користуватися серветкою, вставати зі стільця.
Якщо дитина харчується у дитячому садку, відкоригуйте режим харчування вдома, урахувавши поживну цінність їжі, що подається у дошкільному закладі, та часи прийому їжі.
Формуйте у дитини культурно-гігієнічні навички під час вживання їжі. Навчайте малюка підтримувати чистоту навколо себе, бути охайним.
Обговорюйте з дитиною правила розпорядку, пояснюйте їй, що і як треба робити. При цьому важливо виховувати у дитини культуру поведінки, розвивати мовлення, вміння орієнтуватися у навколишньому світі:
- привчати розуміти призначення й основні якості предметів побуту, називати їх (тарілка велика, маленька, глибока, мілка тощо), вчити розуміти і називати дії з предметами (з чашки п’ють, ложкою їдять тощо);
- виховувати слухняність, пошану до дорослих;
- заохочувати висловлювати прохання;
- навчати словам ввічливості.
Подбайте про те, щоб посуд, з якого їсть дитина, завжди був чисто вимитим, їжа свіжою, щойно приготованою. Свіжі овочі та фрукти перед вживанням обдавайте окропом для знищення патогенних мікроорганізмів.